Határtalanul 2020

A HAT-20-01-0289 kódjelű pályázat keretében a 8. osztályosok (a Covid miatt egy évet csúsztunk) tartalmas és izgalmas egy hetes kirándulást tettek Erdélyben és Moldvában 2021. szeptember 13 és 19 között.

A gyerekek örök élményként tartják számon ezt a hét napot.

Forrás Waldorf Általános Iskola és Gimnázium

“Legendák és mondák nyomában, Erdélyben, Gyimesben és Moldvában”

Utazás időpontja: 2021.09.13-19. (7 nap, 6 éj)

Pályázati azonosító: HAT-20-01-0289

Célunk az volt, hogy az érintett tájegységek magyarságával erősítsük az együvé tartozás érzését. Egész Erdélyországot átszelve elutaztunk egészen a moldvai csángók földjére a hét napos kirándulás alkalmával. Utazásunk tele volt élménnyel, kalanddal és szépséggel.

Amellett, hogy rengeteg nevezetességet, természeti csodát láttunk utunk során, ahol csak lehetett, igyekeztünk olyan személyeket megtalálni, akik hitelesen tudtak mesélni az adott térségben élő magyarság történelméről, hagyományairól.

Nagyváradon egy helyi egyetemi tanár beszélt nekünk az irodalmi nagyságokról a Holnap irodalmi társaság szoborcsoportja előtt. Parajdon az Áprily emlékházban igazi gyöngyszemre bukkantunk, amelyet a ház megálmodója és megalkotója tett igazán különleges élménnyé: kirajzolódott előttünk a híres költő élete és kora, a magyarságról szóló, közösen elmondott Áprily vers pedig könnyeket csalt a szemünkbe.

Zetelakán egy fanatikus természet- és állatszerető magyar vadőr medvelesre vitte a csapatot. Tőle számos érdekes anekdotát hallottunk a székely emberekről és az ő természethez való kapcsolódásukról.

Székelyudvarhelyen egy helyi városvezető mutatta be a város történelmi nevezetességeit. Ellátogattunk a Helyénvaló boltba is, ahol a környékbeli termelők termékeit árulják. A bolt több száz terméke példás összefogásról tanúskodik.

Gyergyóúfalun a Bányász-család Tejbányájában megismerkedhettünk a helyi ízekkel és az ottani hagyományos állattartásba is betekintést nyerhettünk. Gyimesben részt vettünk egy népviselet és hangszerbemutatón. A házigazdák helyi alapanyagok felhasználásával készült ízes, hagyományos ételeit azóta is emlegetjük. A gazda másnap szekérrel elvitte az osztályt a gyimesközéploki vízeséshez. Az egy órás út alatt beszélt nekünk a helyi életről, a hegyi gazdálkodásról, az ottani emberek magyarságtudatáról.

Eközben elénk tárult a semmihez sem fogható gyimesi táj, az épületek, a gondosan kaszált rétek. Moldvában a somoskai hagyományőrzők az ottani diákokkal közös program keretében avattak be minket a moldvai csángók kulturális kincseibe. Kézdivásárhelyen középkori mesterségek, valamint a különleges vásártér történetét egy helyi kereskedőcsalád egyik leszármazottjától ismerhettük meg.

Csiszárfürdőt maga a tulajdonos mutatta be nekünk személyesen, ahol nemcsak a csodálatos természeti környezetbe illeszkedő gyógyfürdőrendszert ismerhettük meg, de számos érdekességet megtudtunk a család történetén keresztül például az első felbuggyanó gyógyforrás felfedezéséről. Csíksomlyón egy ott lakó lány elkalauzolt minket a búcsújárás helyszíneire, és mesélt a helyi összefogásról, aminek segítségével megépítették a helyi feredőt. A szállásadóink nemcsak a kényelmünkről és az ételekről gondoskodtak, de nagyon készségesen osztották meg velünk a tapasztalataikat, történeteiket a magyarságukkal, történelmi-szociális helyzetükkel kapcsolatosan.

1. nap

Nagyváradon irodalom órát tartottunk. Ellátogattunk az EMKE Kávéházhoz, a Holnap Irodalmi Társaság alapításának a helyszínére. Rövid fotószünetet tartottunk a Királyhágón. Kolozsváron városnézéssel zártuk a napot. Torockón szálltunk meg.

Szovátán a különleges sós Medve-tó körül tettünk sétát, Parajdon az Áprily emlékházba látogattunk, ahol megismerhettük Áprily életét és korának történelmét. Ezt követően röviden megálltunk Korond főutcáján az állandó kirakodóvásárban és Farkaslakán Tamási Áron sírjánál koszorúztunk.

Délután Zetelakán izgalmas élményben volt részünk: medvelesen jártunk.

1. nap

Tovább utazunk Székelyudvarhelyre, ahol megtekintettük a nevezetességeket, valamint ellátogatunk a Helyénvaló boltba (csak helyi és környékbeli kistermelők termékeit árusítja), ahol termékkóstolóval fogadtak bennünket. Ezt követően Gyergyóújfaluban a Tejbányát, Bányász Józsefék önfenntartó tejgazdaságát látogattuk meg, ahol sajtkóstolóval vártak minket. Erdély legnevezetesebb természeti látnivalójához, a Békás-szorosba vezetett az utunk, majd a szoros bejárata előtti, legendákkal övezett, hegyomlás által keletkezett Gyilkos-tónál sétáltunk. Innen Gyimesbe utaztunk, részt veszünk egy népviselet és hangszerbemutatón, Gyimesközéplokon a szálltunk meg.

Gyimesközéplokon szekerekkel felmentünk a vízeséshez, majd Gyimesbükkre utaztunk, megtekintettük a Rákóczi-várat, Kontumáci-kápolnát. Utána Moldvába, Somoskára látogattunk. Találkoztunk a délutáni magyar oktatásban részt vevő diákokkal, bemutattuk településeinket, közös táncestet szerveztünk, népdalokat tanultunk, átadtuk adományainkat. Szállásunk Somoskán volt.

Sósmezőn meglátogattuk a régi katonai temetőt, majd a történelmi Magyarország egyik nagy fontosságú keleti kapuján, az Ojtoziszoroson Gábor Áron szülőfaluját, Berecket érintve Kézdivásárhelyre utaztunk, ahol a „céhek és udvarterek városában” a középkori mesterségeket ismerhettük meg. Délután megtekintettük a gelencei katolikus templomot.

1. nap

Bálványosfürdőre (Csiszárfürdő) utazunk, ahol végig jártuk a különleges fürdő egyes elemeit, pl mofetta, gyógymedencék. Ezt követően a Szent Anna tóhoz kirándulunk. Ezután megtekintettük a csíksomlyói kegytemplomot, és felkirándultunk az emlékműhöz. Csíkszereda érintésével, a csodálatos Hargitán, visszautaztunk Sóvidékre. Farlaslakán szálltunk meg.

A Királyhágó érintésével utaztunk haza, útközben megtekintettük a kőrösfői templomot és sétáltunk a településen.